هرکرا این درد نیست او مرد نیست‏

حکایت [آن مریدى پیش شیخِ نامدار]

آن مریدى پیش شیخِ نامدار

 

نامِ حق مى‏گفت، بیرون از شمار

شیخْ او را گفت «اى بس ناتمام‏

 

نیست حق را، در حقیقت، هیچ نام‏

ز آنکه هرچش آن تو خوانى، آن نه اوست‏

 

آن تویى و هرچه دانى آن نه اوست»

     

 

گر تو صد دریا درآشامى بزور

 

همچو کوهى باش و چون دریا مشور

تو مباش آخر چنان کز جرعه ‏اى‏

 

ره به پهلو مى‏روى، چون قرعه‏ اى‏

هفت دریا نوش کن، پس در زحیر،

 

ز آرزوىِ قطره‏ اى دیگر بمیر

تشنه این میر گر تو زنده ‏اى‏

 

خاکِ این در باش اگر تو بنده‏ اى‏

کاسه چندین ملیس، اى بو العجب!

 

چون بخوردى کاسه ‏اى دیگر طلب‏

هر که آبستن نشد از دردِ این‏

 

او زنى باشد، نباشد مردِ این‏

ذرّه‏ اى دردِ خدا در دل ترا

 

بهتر از هردو جهان حاصل ترا

خلق در هر نوع و هر راهى که مرد

 

چون همه جاوید آن خواهند برد

من درین پستى درین دردم مقیم‏

 

تا همین دردم بود فردا ندیم‏

زنده زین دردم به دنیا هر نفس‏

 

همدمم در گور این درد است و بس‏

در قیامت مونسم این درد باد

 

پیشه من مجلسِ این درد باد

گر بهشتى باشم و گر دوزخى‏

 

باد جانم مستِ این درد، اى اخى!

هرکرا این درد نیست او مرد نیست‏

 

نیست‏ درمان‏گر ترا این درد نیست‏

خالقا بیچاره کوىِ توام‏

 

سرنگون افتاده دل سوى توام‏

اى جهانى درد همراهم ز تو

 

دردِ دیگر وام مى‏خواهم ز تو

رنجْ‏بُردِ کوىِ تو، رنجى خوش است‏

 

دردِ تو در قعرِ جان گنجى خوش است‏

هرچه خواهى مى‏توانى کرد تو

 

بیش گردان هر دمم این درد تو

گر نماند دردِ تو عطار را

 

او نخواهد کافر و دین‏دار را

دردِ تو باید که جان مى‏سوزدش‏

 

پاى بر آتش جهان مى‏سوزدش‏

دردِ تو باید دلم را، دردِ تو

 

لیک نه در خوردِ من در خوردِ تو

درد چندانى که دارى مى‏فرست‏

 

لیک دل را نیز یارى مى‏فرست‏

دل کجا بى ‏یارى‏ات دردى کشید

 

کاین‏چنین دردى نه هر مردى کشید

خالقا تا این سگم در باطن است‏

 

راهِ جانم سوىِ تو ناایمن است‏

یا به حکمِ شرع در کارش فکن‏

 

یا بکلّى در نمکسارش فکن‏

از خودىِ این سگِ خودبین بسم‏

 

گر نباشم من، تو باشى، این بسم!

تو بسى دارى چو من در هر پسى‏

 

من ندارم، تا ابد، جز تو کسى‏

در میانم چون کشیدى از کنار

 

در میانم بر کنار از اختیار

در میانِ راه تنها مانده ‏ام‏

 

کس ندارم بى‏ سر و پا مانده‏ ام‏

اى کسِ هر بى‏کسى، بس بى‏کسم‏

 

ناکسى‏ ام را کسى باشى بسم‏

گر من بى‏کس ندارم هیچ‏کس‏

 

همدمِ من، تا ابد، یاد تو بس

 

۰ نظر ۱ موافق ۰ مخالف
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
About me
دنبال کنندگان ۵ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیوندها
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان